Writing from dance training and creation: systematization for university academic innovation

No Thumbnail Available
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Editorial Universidad Técnica Nacional
Abstract
Description
This academic essay presents to readers a proposal for a curricular innovation in university formation in dance, based on the systematization of artistic creation experiences and university training processes, with the possibility of impacting on the specialized field of contemporary dance, as well as in the visibility of the contribution of this artistic-scenic discipline to the social and cultural development of the country. This essay begins with the configuration of the concept of systematization of experiences, in a multidimensional way, the relationships between the current dynamics of contemporary art with innovation in the curriculum and university teaching, in the field of professional training in contemporary dance. In addition, the ethical imperative of decolonizing knowledge in the art of dance, from the university academy, based on the reflexive praxis of practical knowledge of dance art and its teaching / learning, from a critical perspective of research in, from and for contemporary dance. To conclude with proposals for the systematization of university professional training and artistic creation experiences that impact in the specialized field of dance, in Costa Rican society and the construction of cooperation and art development networks, at national and global level.  
Este ensayo académico presenta una propuesta de innovación curricular en la formación universitaria en danza, a partir de la sistematización de experiencias de creación artística y de procesos formativos universitarios, con posibilidades de impactar en el campo especializado de la danza contemporánea, así como en la visibilización del aporte de esta disciplina artístico-escénica al desarrollo social y cultural del país. Se parte con la configuración del concepto de sistematización de experiencias, para que, de manera multidimensional se establezcan las relaciones entre las dinámicas actuales del arte contemporáneo con la innovación en el currículo y la didáctica universitaria, en el campo de la formación profesional en danza contemporánea. Además, se plantea el imperativo ético de descolonizar el conocimiento en el arte de la danza, desde la academia universitaria, sustentado en la praxis reflexiva de los saberes prácticos del arte dancístico y de su enseñanza/aprendizaje, desde una perspectiva crítica de la investigación en, desde y para la danza contemporánea. Para finalizar con propuestas para la sistematización de experiencias de formación profesional universitaria y de creación artística que impacten en el campo especializado de la danza, en la sociedad costarricense y la construcción de redes de cooperación y desarrollo del arte, en el ámbito nacional y global.
Keywords
danza contemporánea, sistematización de experiencias, docencia universitaria, praxis reflexiva, innovación curricular, contemporary dance, systematization of experiences, research, university teaching, reflective praxis, curricular innovation
Citation