2024-10-282024-10-28https://hdl.handle.net/20.500.13077/1299Objective. The objective of this article is to analyze the contemporary poetic discourse in Central America of the 20th century, based on an interpretation of three aesthetically poetic discourses from the books “El sol púrpura” (2018) by Alejandro Marín, “Central América” (2013) by Julio Serrano and “Entre una y tres de la mañana” (2008) by Johanna Raabe. It will investigate the formal, decolonial and gender specificities of the three books and their relations with the Central American literary tradition and culture. Methodology. It uses a comparative methodology to establish ruptures and experimental gestures as part of a neo-avant-garde in Central America. Conclusion. The ruptures with the Central American nation states are evident.Objetivo. El presente artículo tiene como objetivo analizar el discurso poético contemporáneo en Centroamérica del siglo XX, a partir de la interpretación de tres discursos poéticos estéticamente de los libros El sol púrpura (2018) de Alejandro Marín, Central América (2013) de Julio Serrano y Entre una y tres de la mañana (2008) de Johanna Raabe. Indagará las especificidades formales, decoloniales y de género de los tres libros y sus relaciones con la tradición literaria centroamericana y la cultura. Metodología. Utiliza una metodología comparativa, para establecer rupturas y gestos experimentales como parte de una neovanguardia en Centroamérica. Conclusión. Se evidencian las rupturas con los estados nación centroamericanos.application/pdfapplication/epub+ziptext/htmlDerechos de autor 2023 Cristopher Montero Corraleshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Forma poéticaDecolonialidadGéneroCentroaméricaNeovanguardiaPoetic formDecolonialityGenreCentral AmericaNeo avant gardeColonial, formal and patriarchal ruptures in the poetic discourse of three contemporaries in Central AmericaRupturas coloniales, formales y patriarcales en el discurso poético de tres contemporáneos en Centroaméricainfo:eu-repo/semantics/article