2024-10-282024-10-28https://hdl.handle.net/20.500.13077/1210The purpose of this study is to explore the effects of using comic books with a group of pre-intermediate languagestudents for reading comprehension and vocabulary recognition. For this research, 12 volunteer students from apublic university participated in a six-session itinerary. A pre-test and post-test applied to the 12 participants wherethey solved reading comprehension and vocabulary exercises using a comic book. In four more sessions, a groupof 6 participants worked on the exercises using a comic while the other 6 volunteers did the same using only thetranscription of the comic’s text. When the pilot study finished, those students were interviewed about their experienceduring the project and the effects on their performance. The results of the quantitative and qualitative dataanalysis showed that all the participants that used comics, regardless of proficiency and text level, performed betteron reading comprehension and vocabulary recognition than the ones using the transcripts. The findings of the studyconfirm that comics can be a motivation for reluctant readers and an effective tool for literacy and language learning.The results of the study are discussed along with the existing literature on the use of visuals for developing readingskills. Implications for language teachers and some suggestions for further research are also provided.El propósito de este estudio es explorar los efectos de usar historietas con un grupo de estudiantes de idiomas denivel pre-intermedio para la comprensión de lectura y reconocimiento de vocabulario. Para esta investigación, 12estudiantes voluntarios de una universidad pública participaron en un itinerario de seis sesiones. Una prueba previay una prueba posterior fueron aplicadas a los 12 participantes donde resolvieron ejercicios de comprensión de lecturay vocabulario usando historietas. En cuatro de las seis sesiones, un grupo de 6 participantes trabajó en dichosejercicios usando historietas mientras que los otros 6 voluntarios usaron solamente la transcripción del texto de lahistorieta. Cuando el estudio piloto concluyó, los estudiantes fueron entrevistados acerca de su experiencia duranteel proyecto y sobre los efectos en su desempeño. Los resultados del análisis de la información cuantitativa y cualitativamostraron que todos los participantes que usaron historietas, independientemente de su capacidad en el idiomay de la dificultad del texto, se desempeñaron mejor en comprensión de lectura y reconocimiento de vocabulario queaquellos que usaron las transcripciones. Los hallazgos del estudio confirman que las historietas pueden motivarlectores reacios y que son una herramienta efectiva para la instrucción y el aprendizaje del idioma. Los resultadosdel estudio son discutidos junto con la literatura existente acerca del uso de elementos visuales para las destrezas delectura. Se proveen, además, algunas implicaciones para profesores de idiomas y algunas sugerencias para futurasinvestigaciones.application/pdfDerechos de autor 2019 Warner Alonso Salazar Leónuso de historietascomprensión de lecturareconocimiento de vocabularioaprendizaje del idiomausing comic booksreading comprehensionvocabulary recognitionlanguage learningUsing comic books with pre-intermediate language students for reading comprehension and vocabulary recognitionEl uso de historietas con estudiantes de idioma de nivel pre-intermedio para la comprensión de lectura y reconocimiento de vocabularioinfo:eu-repo/semantics/article