The innovation discourse in costarrican press: functional use of the concept

No Thumbnail Available
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica Nacional (Costa Rica)
Abstract
Description
This article reflects the different uses of the word innovation, in the Costa Rican written press, the emphasis is onits association with a specific context, seeking to identify legitimizing and delegitimizing uses. The discussion it isbased on the collection of news in two media (digital version), namely the newspapers: La Nación y El Financiero,during the first three months of 2015, 2016 and 2017. This reflection is positioned from the Critical DiscourseAnalysis approach, specifically, it is a pragmatic analysis of the various news, because the interest of knowledge is inthe relationship between innovation and context, within the text. The document presents that strategic, tendentiousand polysemic use with which the word innovation is used in the different news, showing that more than a perspectiveof innovation that is to be promoted, this is the concept that allows supporting proposals or concerns about thenational reality.
El presente artículo reflexiona sobre los distintos usos de la palabra innovación en la prensa costarricense, el énfasisestá en la asociación de esta a un contexto específico, identificar usos legitimadores y deslegitimadores.El trabajo se sustenta en la recolección de noticias en dos medios de comunicación (en su versión digital), a saber,los periódicos: La Nación y El Financiero, durante los primeros tres meses de los años 2015, 2016 y 2017.La reflexión se posiciona desde el enfoque de Análisis Crítico del Discurso, de manera específica, se trata de unanálisis pragmático de las diversas publicaciones de los medios, ya que el interés de conocimiento está enfocado enla relación entre innovación y el contexto que se demarca a lo interno del texto. En el documento se presenta eseuso estratégico, tendencioso y polisémico con el que se emplea la palabra innovación en las diversas publicaciones,que más que una perspectiva de innovación que se quiere promover, esta es la figura que permite sustentar, desdediversos sectores y agentes, propuestas o inquietudes sobre la realidad nacional.
Keywords
innovación, discurso, información y comunicación, sociología, innovation, speech, information and communication, sociology
Citation
URI